IDOLA

Author: Muawiyah ibnu hayat / Labels:

Setiap dari kita berhajat pada idola, yg maksudnya perlukan seseorang watak yang ingin diikuti dari segala aspek. Jika baik idolanya, maka baiklah dia dan sebaliknya.

Zaman kini, sebuah zaman yang dikatakan maju dari segi teknologi dan sains tetapi hakikatnya mundur pada pemikiran. Kita dapat lihat bagaimana manusia tidak dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.

Begitulah juga pada zaman ini, zaman yang mana manusia mencari idolanya, untuk dijadikan contoh ikutan, dan untuk dibangga-banggakan dan untuk diceritakan kepada orang lain kehebatan idolanya.

Jahilnya manusia ini apabila mereka mengikuti orang-orang kafir, bangga dengan cara kehidupan, percakapan, moral dan pemikiran mereka sehingga lupa tujuan hidup kita di dunia ini.

Kebanyakan idola pada zaman kini hanya melambangkan keseronokan, kekuatan , kecantikan, kelalaian dan lain2 lagi. Padahal kita harus sedar waktu kita di dunia ini tak lama.

Kita sebagai umat Islam harus sedar bahwa kita mempunya banyak contoh teladan yang baik yang boleh dijadikan sebagai idola kita. Para nabi , sahabat RA, ulama dan manusia2 yg menunjukkan contoh yang baik yang boleh mengingatkan kepada kita bahwa dunia ini sementara . Itulah idola yg terbaik.
Apa yang dibawa oleh para nabi, itulah yang terbaik untuk manusia dari permulan manusia hingga akhir zaman.Yakinlah!