Penting

Author: Muawiyah ibnu hayat / Labels:

Dalam hidup kita ni ada banyak perkara-perkara penting yang telah diabaikan oleh kebanyakan umat-umat Islam termasuklah si penulis ni. Perkara ni tak akan jadi penting kalau ALLAH SWT dan rasulnya tak perintahkan kita untuk lakukannya. Dan hari ni kita tengok banyak umat Islam telah meninggalkan perkara-perkara ini dengan alasan-alasan yang tak munasabah.

Pertama sekali ialah solah lima waktu.Bab ni adalah tiang agama. Sesiapa yang tak jaga solat maka merekalah yang meruntuhkan agama. Hari ni kita nampak macam orang kafir yahudi nasrani yang meruntuhkan agama kita, tetapi hakikatnya orang Islam sendiri yang meruntuhkan agama. Hari ni kalau 50% dari lelaki yang akil baligh jaga solat 5 waktu, kat masjid , maka ekonomi akan berada pada tangan orang Islam.Tapi bile cek balik, berape kerat yang solat. Ada yang kene pakse (kejadian ini berlaku pada diri penulis sendiri). Macam mana orang Islam nak memerintah dunia? kalau kemurkaan ALLAH dicarinya. Ade rahib yahudi kata bahawa jika solat subuh seperti solat jumaat , maka tampok pemerintahan dunia ni akan brada pada tangan orang Islam.Sebab aa die kata solat suboh je? sebab solat suboh paling berat..mengantuk , nak sambung mimpi best dan lain-lain (kejadian ini berlaku pada diri penulis sendiri).

Kemudian, solat bukannya kat rumah tapi kat masjid. Nabi kita begitu menekankan kepentingan solat kat masjid bagi kaum lelaki ni. Nabi kita tak pernah solat fardu di rumah dan baginda tak pernah berjemaah dengan isteri kat rumah. Hatta ketika nabi gering sekalipon, baginda tetap ke masjid untuk menunaikan solat fardu secara berjemaah. Begitu juga saidina Umar RA, yang mana ketika beliau sakit kerana ditikam, beliauu tetap menekankan kepentingan solah berjemaah di masjid. Jadi tiada alasan lagi bagi diri aku terutamanya untuk solat di rumah. Hatta tawanan perang pada waktu itupon diikat pada tiang-tiang masjid nabi. Dengan sebab masjid, banyak kelebihan yang akan umat Islam dapat. Tetapi zaman sekarang ni, masjid dah tak bukak 24 jam macam zaman nabi. Itu sebabnya orang Islam zaman kini lemah dan selalu ditindas.

Kalau kita seorang pelajar, ingat tanggungjawab kita setiap masa. Belajar kerana ALLAH, bukan sebab nak dapat no 1 kemudian berlagak, lepas tu, ada modal nak ngorat. Belajar kena lagi dan lagi. Tapi ade yang silap, disebabkan belajar bersungguh, sembahyang tinggal, masjid tinggal, tak pernah baca Quran. Alasan sebab belajar. Ini kalau dapat no.1 pon tak de maknanya. Sedarlah wahai penulis.

Adab-adab dalam kehidupan pun kena dijaga. Apa yang nabi suruh dan galakkan, kita  usaha untuk buat. Apa yang nabi larang, tinggalkan dan tak payah nak kasi bayak komen. Contoh, nabi larang kita makan minum berdiri, kencing berdiri dan banyak lagi. Jadi perkara-perkara ni kita kena ambil serious, bukan main-main.

Banyak lagi perkara-perkara penting yang perlu kita tahu dalam kehidupan kita. Dan kalau nak tahu, kenalah berusaha cari sendiri. Pergilah ke kelas ustaz-ustaz, majlis-majlis agama , lapangkan masa untuk agama tak rugi, malah beruntung. Peringatan ini khusus untuk penulis.